Datagedreven werkwijze maakt overheid betere dienstverlener
RVO tuigt in twee weken proces op voor ondernemers in de knel
door Thijs Doorenbosch beeld ANP
Het algemene beeld over het aanpassen van processen binnen de overheid, is dat het om complexe en moeizame trajecten gaat die regelmatig over het budget heengaan en te lang duren. Maar dat is niet altijd terecht. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) wist bijvoorbeeld – al thuiswerkend – binnen twee weken tijd een proces op te tuigen dat maar liefst 300.000 aanvragen voor financiële steun kon verwerken voor ondernemers die in de knel kwamen door de coronamaatregelen van het kabinet.
De RVO heeft als taak ondernemers te stimuleren bij agrarisch, duurzaam, innovatief en internationaal ondernemen. De dienst kreeg in het kader van de coronacrisis de vraag om twee regelingen op te zetten en uit te voeren: de TOGS-regeling – waarmee ondernemers uit de zwaarst getroffen sectoren een eenmalige tegemoetkoming konden krijgen – en de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). In de twee weken tussen opdracht en start van de uitvoering, moest worden besloten wat de regeling precies inhield, de doelgroep worden afgekaderd en een methode worden opgezet om te bepalen wie voor de regeling in aanmerking kwamen. Ook moesten gegevens van de Belastingdienst, de Kamer van Koophandel en het Bureau Krediet Registratie beschikbaar komen.
"Je doet natuurlijk steekproeven – zeker in het begin om het systeem te valideren – maar het blijft toch spannend. Je moet het loslaten, anders ben je nog steeds alles handmatig aan het doen."
Strategische agenda
Directeur Kernprocessen NL Astrid Raaphorst: "Dat kon alleen omdat al 2,5 jaar eerder was ingezet op een strategische agenda met als doel een betere dienstverlener te worden die sneller kon besluiten, in één keer goed en met voldoende ruimte voor maatwerk." RVO probeert zo veel mogelijk aanvragen voor financiële steun automatisch te verwerken. Zo kan sneller worden uitbetaald en blijft er meer tijd over voor de handmatige beoordeling van complexere gevallen. Daartoe werden de afgelopen twee jaar op basis van Blueriq-software nieuwe platforms gebouwd die snel aan nieuwe regelingen kunnen worden aangepast met behulp van een no-codeaanpak. Voor de managementinformatie wordt gebruikgemaakt van de analyticssoftware van SAS. "Aanvankelijk ben je geneigd de automatische stroom niet te vertrouwen, net als de sortering die sommige aanvragen naar de handmatige route stuurt. Je doet natuurlijk steekproeven – zeker in het begin om het systeem te valideren – maar het blijft toch spannend. Je moet het loslaten, anders ben je nog steeds alles handmatig aan het doen."